SYSTEMISK OPSTILLING MED BØRN OG UNGE

”Opstilling i børnehøjde”

Arbejdspladskursus

Ønsker du at skabe trivsel mellem børn og unge, og udvikle gode børnefællesskabet? Vil du gerne blive bedre til at varetage den svære samtale med børn og unge.

Lær et håndgribeligt og praksisnært redskab til arbejdet med trivsel i børnefællesskaber i skoler og institutioner.

Velkommen til et målrettet og let omsætteligt uddannelsesforløb, hvor Systemisk Opstilling og Familieopstilling omsættes til arbejde med børn og unge for at skabe trivsel. Vi kalder det Opstilling i Børnehøjde.

Læringsmålene er:

  • Redskaber til børnesamtaler. Hvad er vigtigt, når du har samtaler med børn? 
  • Redskaber til at arbejde med børn i grupper.
  • Konflikthåndtering. Hvordan håndterer du konflikter, så børn lærer at håndtere dem?
  • Redskaber til samtaler med børn om svære livssituationer (skilsmisse, sorg/tab, jalousi, mobning etc.)
  • Teorier om gruppedynamik og gruppetilhørsforhold.
  • Støt børnefællesskaber i skole og institutioner med Systemisk Opstilling

Mange fagpersoner, som har et ønske om at tale med børn om svære temaer opgiver ofte, da de ikke ved, hvordan de skal gribe samtalen an. Systemisk Opstilling i og med børnegrupper og klasser er en let og levende måde at arbejde i børnehøjde med børnenes trivsel og konkrete problemstillinger. Metoden støtter barnet i eksistentielle temaer som identitet og tilhørsforhold: Hvem er jeg, hvor hører jeg til, og har jeg lov at være med. Samtidig med den legende tilgang understøttes ligeledes ’det fælles tredje’, som handler om at vi gør og kan noget sammen, som skaber synergi. 

Opstilling i børnehøjde

Børn kan arbejde med metoden selv, når de via trygge fagpersoner har lært at bruge den. Ved hjælp af figurer opstilles forskellige konkrete situationer i barnets liv – sammen med barnet / gruppen – så scenariet ses udefra og eksternaliseres. På denne måde gøres svære samtaler mere støttende og mindre frygtfulde for barnet.

Brug af Systemisk Opstilling med børn og unge

Systemisk Opstilling understøtter på en nænsom måde samtaler med børn, så der bliver taget hånd om de tanker og følelser barnet / den unge ellers tumler med alene. Metoden kan bruges til individuelle børnesamtaler og samtaler med grupper af børn og skoleklasser i alderen fra 3 – 18 år. Systemisk Opstilling med børnegrupper er en omsorgsfuld og praksisnær måde at arbejde med trivsel på – til glæde for det enkelte barn og gruppen. Der er et utal af anvendelsesmuligheder – kun fantasien sætter grænser.

Målgruppe

Lærere, pædagoger, familiekonsulenter, psykologer og i øvrigt fagpersoner der arbejder med børn og unge i skole og institutioner. Ligeledes personale i private fritids- og sportsklubber. 

Modul 1: (3 dage) 
Intro til Opstillingsmetoden. 
Introduktion til metodens anvendelse med børn- og børnegrupper. 
Ledelse af en børnegruppe. 
Inddragelse af barnets perspektiv. 

Modul 2: (2 dage)
Teori om børns reaktioner og familiedynamik. 
Samtaler med forældre. 
Samtaler med børn. 
Etik, empati, afgrænsning og ansvar. 

Modul 3: (2 dage) 
Konflikthåndtering og Opstillingsmetoden. 
Etablering af børnegrupper. 
Forudsætninger, grænser, forældreinddragelse mv. 

Undervisere 
Lise Kramer Schmidt, MPF: Familie-, par-  & psykoterapeut, supervisor & folkeskolelærer.

Tilmelding
kontakt@lisekramerschmidt.dk
Kurset kan bestilles til arbejdspladser eller mindre personalegrupper.

SENESTE ARTIKEL

TÆND KONTAKTEN – SLUK FOR TELEFONEN

Det sidste du skal se i øjnene inden du sover er din partner IKKE din telefon 5 råd om mobiltelefonbrug i parforholdet 👇🏻 ⏰ Køb et vækkeur 📵 Lav aftaler om mobilbrug 😌 Hold mini-detox ▶️ Færre apps 📥 Lav en mobil-kasse I min parterapeutiske praksis ser jeg oftere og...

læs mere

Personligt ansvar, samarbejde og integritet

En præcisering af forskellen på det eksistentielle ansvar og det sociale ansvar. Når jeg skelner mellem ansvar, handler det netop om at skelne mellem det, der har med den enkeltes ansvarstagen for eget liv at gøre og det der har med ansvaret for, hvordan vi indgår i...

læs mere

Relations-konkurrence og anerkendelsessuppe?

Relations-kompetence og anerkendelse, er inden for pædagogiske fagområder og inden for ledelse, blevet et helt centralt og nærmest mode-begreb. Relations-kompetence skal vi have og kunne for at begå os som fagpersoner, forældre og i det hele taget i samværet med...

læs mere

KOMMENDE KURSER
OG SUPERVISIONSGRUPPER

PRAKSISINFO

Mobil
22 19 38 40
 
 
Adresse
J. M. Thieles Vej 1A, stuen
1961 Frederiksberg C
(der står Frederiksberg Sportsklinik på døren)

TIDSBESTILLING

Du er velkommen til at bestille en tid gennem Online Booking.

Har du spørgsmål til et af mine forløb, eller vil bestille en tid, er du velkommen til at ringe eller skrive til mig.

Læg en besked eller send en sms - så vender jeg tilbage.

CVR-nr. 38729632

 

KONTAKT

5 + 2 =