KONFLIKTHÅNDTERING

At lede sig selv, når man er ramt

Konflikter og relationer

Konflikter opstår, når mennesker er engagerede og brænder for noget i en sådan grad, at det er værd at kæmpe for. Når mennesker mister oplevelsen af at være så værdifulde, som de gerne vil være, er reaktionen ofte frustration, aggression og konflikt.

De færreste af os har lært at sætte pris på aggression. Det kræver mod, luft og plads. Det er ikke nødvendigvis særlig konstruktivt at være aggressiv for aggressionens egens skyld, men det er heller ikke usundt. Når mennesker oplever aggression – mister vi følelsen af at være værdifuld. Aggressionen er et godt og brugbart signal til os om, at vi stadig har noget at lære.

Afviklende og udviklende konflikter

I konflikter er der overordnet set to aspekter: Sagen og Relationen. En konflikt opstår, når man er uenige om noget, og det i større eller mindre grad berører parterne følelsesmæssigt. Konflikter kan forstås som et udtryk for uopfyldte eller krænkede behov hos én eller flere parter – f.eks. behovet for respekt.

I konfliktsituationer reagerer mennesker ud fra tidligere erfaringer og oplevelser med konflikter. I pædagogisk og relationelt arbejde vil konflikter være uundgåelige og en løbende udfordring i arbejdet med mennesker. At kunne bevare overblikket og empatien er derfor helt essentielt i arbejdet med konflikter.

Hvad er relationskompetence?

Relationskompetence udvikles ved at blive klogere på sig selv, på andre og på relationen. Relationskompetence er evnen til at ”se” andre mennesker på deres egne præmisser og afstemme sin egen adfærd herefter.

Den professionelle og kompetente relationsarbejder skal derfor evne at tage ansvar for både relationen, den anden og sig selv. Det er det usynlige, stemningen, ”måden” og atmosfæren, som afgør, om der skabes gode relationer, der kan bære – også under pres og i konfliktsituationer.

Evnen til at opfange og registrere det mellemliggende, “lugten i bageriet”, og omsætte det sagligt og professionelt er en grundlæggende kompetence for mennesker, der arbejder med mennesker – og vanskeligt at praktisere.

Som underviser/relationsarbejder vurderes vi ikke først og fremmest på vores faglighed. Den bliver oftest taget for givet. Derimod vurderes vi på mere subtile kriterier – som ens evne til at skabe tillid, autenticitet, kontakt og ligeværd.

Indhold (fokusområder aftales individuelt)

  • Konfliktforståelse
  • Fagpersonligt lederskab; ansvar, respekt ligeværdighed og asymmetri i relationer, autenticitet, autoritet. ”At lede sig selv”- også når man er ramt
  • Integritet og samarbejde
  • Mægling (afvikling eller udvikling)
  • Strategier til forebyggelse af konflikter med et relationelt fokus
  • Hjernen og konflikter (kamp/flugt) samt følelsesmæssige reaktioner
  • Kultur, organisation, ledelseshåndtering af konflikter mellem medarbejdere
  • Hvad kan børn/unge selv. Hvad skal de have voksnes hjælp til!
  • Inddragelse af forældre og vanskeligt forældresamarbejde

SENESTE ARTIKLER

TÆND KONTAKTEN – SLUK FOR TELEFONEN

Det sidste du skal se i øjnene inden du sover er din partner IKKE din telefon 5 råd om mobiltelefonbrug i parforholdet 👇🏻 ⏰ Køb et vækkeur 📵 Lav aftaler om mobilbrug 😌 Hold mini-detox ▶️ Færre apps 📥 Lav en mobil-kasse I min parterapeutiske praksis ser jeg oftere og...

læs mere

KOMMENDE KURSER
OG SUPERVISIONSGRUPPER

PRAKSISINFO

Mobil
22 19 38 40
 
 
Adresse
J. M. Thieles Vej 1A, stuen
1961 Frederiksberg C
(der står Frederiksberg Sportsklinik på døren)
 

TIDSBESTILLING

Du er velkommen til at bestille en tid gennem Online Booking.

Har du spørgsmål til et af mine forløb, eller vil bestille en tid, er du velkommen til at ringe eller skrive til mig.

Læg en besked eller send en sms - så vender jeg tilbage.

CVR-nr. 38729632

 

KONTAKT

7 + 5 =