KOLLEGIAL REFLEKSION

Metode til at give og modtage respons

Skærp dit faglige og fagpersonlige fokus gennem træning i kollegial refleksion

Hvad er kollegial refleksion
Kollegial refleksion understøtter, kvalificerer og rammesætter faglige drøftelser. Metoden anvendes internt på arbejdspladser mellem ligestillede kolleger og i ledelsesteam.

Kollegial refleksion har fokus på såvel faglighed som fagperson. Metoden adskiller sig fra traditionel supervision ved at lade alle deltagere være ligestillede – modsat supervision, hvor relationen er asymmetrisk, og supervisor har ansvaret for samtalen.

Metoden

  • Støtter professionelt og reflekteret relationelt arbejde
  • Støtter kollegialt samarbejde og tryghed
  • Træner fagpersonligt lederskab og ansvar
  • Kvalificerer arbejde med vanskelige samtaler
  • Kvalificerer og professionaliserer kollegiale faglige drøftelser om praksis
  • Sætter fokus på fagpersoners handlemuligheder
  • Sætter fokus på den enkelte medarbejder såvel som medarbejdergruppens relationelle arbejde i forholdt til klient/borger/barn/unge
  • Øger fagpersoners professionelle relations-kompetence

Hvor kan kollegial refleksion anvendes
Skoler, institutioner, bosteder, jobcentre, behandlingssteder, borgerservice, syge- og lægehuse. Altså arbejdspladser, hvor relationer og medarbejderes professionelle relationskompetence og evne til at kunne reflektere over egen praksis er essentielt.

Første skridt er ledelsesmæssig engagement. Metoden forudsætter, at der gives fast og fortløbende tid til systematisk anvendelse af metoden. Særligt i implementeringsfasen er synlig ledelse vigtig.

Træningsforløb i kollegial refleksion
Et undervisnings- og træningsforløb i kollegial refleksion består af:

1 undervisningsdag; metode samt afprøvning af metoden i praksis. (6 timers undervisning)

2 – 6 træningsgange; træning og automatisering af metoden – her arbejdes i grupper/teams.

Opfølgende supervision – tilvalg efter ønske.

Form
For en samlet personalegruppe eller ledergruppe. Der arbejdes procesorienteret og praksisnært. Det vil sige med inddragelse af reelle problemstillinger fra personalets praksis. Træning med udgangspunkt i praksis.

  • Undervisning, metodetræning, case-arbejde og øvelser via direkte supervision af underviser
  • Faglig perspektivering og omsætning til praksis

Forventninger til ledelse
Ledelsen opfordres til deltage på undervisningsdagen. Dette for at understøtte og muliggøre reel implementering af metoden på arbejdspladsen. Erfaringsmæssigt fungerer kollegial refleksion bedst, hvor ledelsen selv har viden om og erfaring med kollegial refleksion. Ledelsesteams opfordres ligeledes til at afprøve metoden ”på egen krop”. Ledelsen forventes at deltage i en fælles evaluering og opsamling af hele forløbet.

Forventninger til medarbejdere
Den enkelte forventes at bidrage med konkrete faglige problemstillinger til træningsforløbet. Træningsdagene sigter mod implementering af metoden i praksis. Der tages altid udgangspunkt i personalets egne cases.

Faglige forudsætninger

  • At man tager sager op af faglig og fagpersonlig
  • At man byder ind med egne erfaringer fra ens faglige praksis.
  • At man har mod på at kigge på egen fagpersonlige rolle, styrker og udfordringer.
  • At man medvirker til at skabe et læringsrum for øvelse og plads til fejltrin.

 

SENESTE ARTIKLER

TÆND KONTAKTEN – SLUK FOR TELEFONEN

Det sidste du skal se i øjnene inden du sover er din partner IKKE din telefon 5 råd om mobiltelefonbrug i parforholdet 👇🏻 ⏰ Køb et vækkeur 📵 Lav aftaler om mobilbrug 😌 Hold mini-detox ▶️ Færre apps 📥 Lav en mobil-kasse I min parterapeutiske praksis ser jeg oftere og...

læs mere

Personligt ansvar, samarbejde og integritet

En præcisering af forskellen på det eksistentielle ansvar og det sociale ansvar. Når jeg skelner mellem ansvar, handler det netop om at skelne mellem det, der har med den enkeltes ansvarstagen for eget liv at gøre og det der har med ansvaret for, hvordan vi indgår i...

læs mere

Relations-konkurrence og anerkendelsessuppe?

Relations-kompetence og anerkendelse, er inden for pædagogiske fagområder og inden for ledelse, blevet et helt centralt og nærmest mode-begreb. Relations-kompetence skal vi have og kunne for at begå os som fagpersoner, forældre og i det hele taget i samværet med...

læs mere

KOMMENDE KURSER
OG SUPERVISIONSGRUPPER

PRAKSISINFO

Mobil
22 19 38 40
 
 
Adresse
J. M. Thieles Vej 1A, stuen
1961 Frederiksberg C
(der står Frederiksberg Sportsklinik på døren)
 

TIDSBESTILLING

Du er velkommen til at bestille en tid gennem Online Booking.

Har du spørgsmål til et af mine forløb, eller vil bestille en tid, er du velkommen til at ringe eller skrive til mig.

Læg en besked eller send en sms - så vender jeg tilbage.

CVR-nr. 38729632

 

KONTAKT

8 + 11 =