KOLLEGIAL REFLEKSION
Metode til at give og modtage respons
Skærp dit faglige og fagpersonlige fokus gennem træning i kollegial refleksion
Hvad er kollegial refleksion
Kollegial refleksion understøtter, kvalificerer og rammesætter faglige drøftelser. Metoden anvendes internt på arbejdspladser mellem ligestillede kolleger og i ledelsesteam.
Kollegial refleksion har fokus på såvel faglighed som fagperson. Metoden adskiller sig fra traditionel supervision ved at lade alle deltagere være ligestillede – modsat supervision, hvor relationen er asymmetrisk, og supervisor har ansvaret for samtalen.
Metoden
- Støtter professionelt og reflekteret relationelt arbejde
- Støtter kollegialt samarbejde og tryghed
- Træner fagpersonligt lederskab og ansvar
- Kvalificerer arbejde med vanskelige samtaler
- Kvalificerer og professionaliserer kollegiale faglige drøftelser om praksis
- Sætter fokus på fagpersoners handlemuligheder
- Sætter fokus på den enkelte medarbejder såvel som medarbejdergruppens relationelle arbejde i forholdt til klient/borger/barn/unge
- Øger fagpersoners professionelle relations-kompetence
Hvor kan kollegial refleksion anvendes
Skoler, institutioner, bosteder, jobcentre, behandlingssteder, borgerservice, syge- og lægehuse. Altså arbejdspladser, hvor relationer og medarbejderes professionelle relationskompetence og evne til at kunne reflektere over egen praksis er essentielt.
Første skridt er ledelsesmæssig engagement. Metoden forudsætter, at der gives fast og fortløbende tid til systematisk anvendelse af metoden. Særligt i implementeringsfasen er synlig ledelse vigtig.
Træningsforløb i kollegial refleksion
Et undervisnings- og træningsforløb i kollegial refleksion består af:
1 undervisningsdag; metode samt afprøvning af metoden i praksis. (6 timers undervisning)
2 – 6 træningsgange; træning og automatisering af metoden – her arbejdes i grupper/teams.
Opfølgende supervision – tilvalg efter ønske.
Form
For en samlet personalegruppe eller ledergruppe. Der arbejdes procesorienteret og praksisnært. Det vil sige med inddragelse af reelle problemstillinger fra personalets praksis. Træning med udgangspunkt i praksis.
- Undervisning, metodetræning, case-arbejde og øvelser via direkte supervision af underviser
- Faglig perspektivering og omsætning til praksis
Forventninger til ledelse
Ledelsen opfordres til deltage på undervisningsdagen. Dette for at understøtte og muliggøre reel implementering af metoden på arbejdspladsen. Erfaringsmæssigt fungerer kollegial refleksion bedst, hvor ledelsen selv har viden om og erfaring med kollegial refleksion. Ledelsesteams opfordres ligeledes til at afprøve metoden ”på egen krop”. Ledelsen forventes at deltage i en fælles evaluering og opsamling af hele forløbet.
Forventninger til medarbejdere
Den enkelte forventes at bidrage med konkrete faglige problemstillinger til træningsforløbet. Træningsdagene sigter mod implementering af metoden i praksis. Der tages altid udgangspunkt i personalets egne cases.
Faglige forudsætninger
- At man tager sager op af faglig og fagpersonlig
- At man byder ind med egne erfaringer fra ens faglige praksis.
- At man har mod på at kigge på egen fagpersonlige rolle, styrker og udfordringer.
- At man medvirker til at skabe et læringsrum for øvelse og plads til fejltrin.
SENESTE ARTIKLER
Hvordan du taler med dit barn om at være donorbarn
Hvordan du taler med dit barn om at være donorbarn
Video på Facebook: Systemisk Opstilling med børn og børnegrupper!
Video på Facebook: Systemisk Opstilling med børn og børnegrupper! Lise Kramer Schmidt fortæller om uddannelsen, som starter den 21. oktober på ISFO.
Med livet som indsats – om at leve og overleve i gruppen og eksklusionsmekanismer
”Lise er en spasser og det passer.” Sådan stod der med store fede versaler på tavlen, en morgen jeg kom ind i klassen. Jeg stillede mig lidt demonstrativt op og kiggede på det, så de tilstedeværende klassekammerater kunne se, at jeg læste det – og tog det i stiv arm....
TÆND KONTAKTEN – SLUK FOR TELEFONEN
Det sidste du skal se i øjnene inden du sover er din partner IKKE din telefon 5 råd om mobiltelefonbrug i parforholdet 👇🏻 ⏰ Køb et vækkeur 📵 Lav aftaler om mobilbrug 😌 Hold mini-detox ▶️ Færre apps 📥 Lav en mobil-kasse I min parterapeutiske praksis ser jeg oftere og...
Personligt ansvar, samarbejde og integritet
En præcisering af forskellen på det eksistentielle ansvar og det sociale ansvar. Når jeg skelner mellem ansvar, handler det netop om at skelne mellem det, der har med den enkeltes ansvarstagen for eget liv at gøre og det der har med ansvaret for, hvordan vi indgår i...
KOMMENDE KURSER
OG SUPERVISIONSGRUPPER
PRAKSISINFO
22 19 38 40
J. M. Thieles Vej 1A, stuen
1961 Frederiksberg C
(der står Frederiksberg Sportsklinik på døren)
TIDSBESTILLING
Du er velkommen til at bestille en tid gennem Online Booking.
Har du spørgsmål til et af mine forløb, eller vil bestille en tid, er du velkommen til at ringe eller skrive til mig.
Læg en besked eller send en sms - så vender jeg tilbage.
CVR-nr. 38729632